Turberetninger

Turberetning Vejle Fjord Rundt
Lørdag den 28. august 2020

For en gangs skyld, var turen med kajak klubben et tidspunkt på dagen, hvor de fleste kunne være med. En lørdag med en vejrudsigt , der ikke ligefrem lovede det bedste vejr.

Der var møde på Hou Havn kl 08.00 til pakning. Kort efter gik det mod Vejle

Ruten Vejle FjordRuten Vejle Fjord

4 biler på række, med særdeles sorte skyer, især der hvor vi skulle hen. Og der kóm nedbør. Skybrud i ordets bredeste betydning. Kloakdæksler blev set hoppe op i Horsens. Hagl på størrelse med noget stort, vejbaner der lignede floder. Efter den begyndelse at dømme, ville det blive en tur vådt i vådt.

Læs mere: Turberetning fra Vejle Fjord

Hjarnø rundt, søndag d. 9. august

13 forventningsfulde kajakroere mødtes kl 8, i det dejlige solskin, på havnen i Hou. Her fordelte og læssede vi kajakker på traileren og diverse biltage, inden turen gik til molen på Alrø. Her blev vi mødt af - havblik. Det tegnede til at blive en super dag.

Godt i gang på vej rundt om HjarnøGodt i gang på vej rundt om Hjarnø

Vi besluttede at sejle i samlet flok, med Søren der var kommet til, Alice og Kiwin til at holde styr påtropperne.

Læs mere: Turberetning Hjarnø Rundt

Kaløvig Rundt. Lørdag den 18. juli 2020.

Lørdag var ikke ret gammel, da uret hoppede og sprang på sengekanten. Jeg havde den følelse man har, første arbejdsdag efter ferien.

Men hurtigt gik det op for mig, at det var ikke dén dag, men derimod endnu en fridag, som skulle bruges til at sejle i kajak.

Det var derfor jeg uden større besværgelser og eder, påbegyndte pakning og madpakke tilberedning.

Turforberedelse 0700 Hou HavnTurforberedelse 0700 Hou Havn

Kl 7 var alle 12 sat stævne i klubben, så biler og trailer kunne pakkes forsvarligt. En af chaufførerne,  der havde lovet kajakker på taget, blev af skarpe øjne vurderet til at have taget fejl pga. manglende udstyr, og ville kun blive tildelt én kajak.

Men efter nærmere betænkninger, og de sædvanlige fine løsnings kompromiser i selskabet, finder frivillige deres udstyr frem så situationen reddes, og vi kan stævne ud som planlagt mod Skæring. Helt præcist ved udløbet af Skæring Bæk.

Der er udpakning, klargøring fintuning, indtil én råber ”hvor er den der morgenmad henne”?

Læs mere: Turberetning Kaløvig Rundt

Tur 20 juni 2020  (En beretning skrevet med et stort smil)

Som 2019 kursist tilmeldte jeg mig, optimistisk og opmuntret af klubkammerater,  turen. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg med mine endnu ikke helt udviklede kajak arme, og min manglende erfaring i at begå en kajak i Gudenå Flodens frådende vandmasser,  var noget betænkelig over situationen. Det,  sammenlagt med vejrudsigten, der ikke lovede ret meget andet end vind og masser af vand, satte fokus lidt højere end, det egentlig var nødvendigt.

Måske var det derfor jeg på dagen, i bilen ude omkring Østbirk fik den tanke, hvor jeg egentlig var på vej hen. GPS´en havde kurs mod Klostermølle, men det var jo afslutningen på turen. Ja, så var den jo sådan set hurtigt overstået, men jeg valgte nu alligevel at ændre kurs, og anløb Tørring Camping, kun lettere forsinket kl 8.45.

Det var der fuld forståelse for,  blandt de andre deltagere, der på igen måde kom med hentydninger eller opmuntrende bemærkninger. Og der var da heller ikke nogen der senere hen kommenterede fejlen, som man ellers ofte ser i sådanne sammenhænge.

Stadig friske, klar til at gå i vandet fra TørringStadig friske, klar til at gå i vandet fra Tørring

Læs mere: Turberetning fra Tørring-Klostermølle - eller var det omvendt?

Hou Kajak Klubs tur til Lillebælt, søndag d. 7. juni 2020

Det var 9 gæve mennesker (Finn H., Allan, Lene, Tove K., Henrik S., John, Claus, Svend og Hanne), der i adskillige biler med egen kajak på taget og i pæn afstand kørte til Gals Klint Camping syd for Middelfart for under ledelse af hr. Allan Petersen at besejle et stykke af Lillebælt med omliggende fjorde, sunde og vige. Egentlig lød vejrudsigten ikke helt fin, og den planlagte tur dagen før var desværre blevet aflyst på grund af dårligt vejr, men det gik rigtig fint for os.

Efter ankomst til campingpladsen fik vi hurtigt ordnet kajakker og udstyr ogstraks efter afgang Start ved Gals Klintsatte vi kursen tilbage mod Jylland mod nogle stejle klinter, men vi afveg lidt fra den udråbte kurs og ramte kysten ved den lille middelalderligeslotsbanke Høneborg.

Første delmål var at komme ned i Kolding Fjord ved Skærbæk, forbi værket og ind i den lille bugt Gudsø Vig. Undervejs mødte vi flere andre roere på tur, mest modsat os. Hilse på og lidt snak. Gudsø Vig er meget lavvandet, men vi kom da stille og roligt rundt i den og på vej ud gik vi land på den lille, sandede tange: Stenodden, hvor vi indtog dagens første kop tur-kaffe.

Læs mere: Turberetning fra Lillebælt

Næste i kalenderen

Vis hele kalenderen

STOP OLIEN

Bliv havmiljøvogter og stop olien