top of page

Fur Rundt - 2013

Fredag eftermiddag mødte Allan, Bjørn, Ejvind , Peter og Helle op på havnen for at pakke kajakker og grej ned til årets Fur tur. John ville møde os ved færge havnen, Branden. Desværre havde Claus meldt fra ( 1. ting på – listen), men der bliver endnu en tur til næste år - sidste weekend i juni 2014.

Allan og Bjørn kørte trailer og Peter, Ejvind og Helle hentede nøglen hos Tove i Skive. Vi mødtes så på færgepladsen for at vente på John. Og vi ventede og vi ventede. Endelig kom han fræsende. Biva var gået konkurs så John havde hentet sine gulvbrædder hjem inden de ville ryge med i boet!!! ( 2. ting på – listen).

Nå vel over vandet med den lille færge og vi ankommer til Fur hytten og er glade for at se den igen. Her meddeler Bjørn så at han da lige har glemt sin sovepose!! ( 3. ting på – listen). Det griner vi lidt af og over en øl får Helle ringet til en ven og en sovepose vil komme senere. Inden vi skal op” På Herrens Mark” for at spise aftensmad, ville Allan lige have en kop kaffe…. Og vælter den samtidig med at alle kaffefiltrene bliver gennem blødte af vand fra kaffemaskinen!! ( 4. ting på – listen). Så kom Peter forbi som passer hytten og gav os nøglen til badene og et ekstra toilet i sejlernes hus ved siden af. Herligt, så skulle vi ikke på havnen i år.

Endelig kan vi komme af sted til middag på ”På Herrens Mark”. Her kører vi alle i Peters bil, der var ikke så langt og politiet havde fri . Her fik vi et dejligt bord med skøn udsigt. Vi skulle have boghvedepandekager med forskelligt fyld og søde pandekager til dessert. Vi blev hurtigt enige om at vi kunne dele to og to så vi fik smagt alle 6 slags. Børge, ejeren, kom og fortalte lidt om stedet og om hans mande museum som lå nede bagerst i haven. Efter hovedretspandekagerne skulle vi ned for at se stedet. Jeg måtte allernådigst komme med HVIS jeg kunne holde mund og bare opføre mig ordentligt og lidt underdanigt. Her var nogle ordensregler som skulle overholdes + øl i trillebøren bagved. OG en danskvand til mig. RET SJOVT, vi grinede ret meget af alle de ting og sager som var samlet der.

Efter desserten og endnu en FUR øl, blev vi kørt hjem af Børge som havde lavet sin gamle bus om til en hygge bus med havestole og ølkasser i. Jeg måtte ( øh.. skulle) sidde foran. Peter hentede sin bil lørdag morgen.

Lørdag tidlig morgen ( ved 5.30 tiden) skete turens 5. ting på – listen. Bjørn faldt ude på toilettet og måtte hjælpes tilbage i køjen med en øm ryg og nakke. Hvad der lige skete ved kun Bjørn. Men rigtig øv og han måtte hentes af sin søn og kom ikke med på roturen. Vi har dog hørt fra Bjørn at han er i bedring.

Vi spiste alle morgenmad og lavet en lækker frokostkurv. Masser af kaffe og øl kage. Det regnede og blæste 10 m/s med stød op til 15m/s. Vi var klar over at det ikke blev til tur hele vejen rundt i år og heller ikke Livø. Valgte at tage syd om og der var vind! ” Blæsten går friskt over Limfjordens vande…..”!

Da vi rundede Harvarp Odde skal jeg lige love for at vi skulle arbejde. Men vandet var varmt og regnen stilnet af. På den anden side af gammel havn var det nok lidt bedre….. men nej. Efter 4 km (den 6.ting på – listen) valgte Helle at sige fra da jeg ikke kunne se mig selv komme rundt. OG det kunne de andre så heldigvis heller ikke. Om det var af glæde ved jeg ikke, men John faldt i vandet under vendingen. ( 7. ting på – listen). At lave en redning droppede vi da vi var ret tæt på kysten, det var pålandsvind og vi havde styr på pagaj og kajak. På land blev kajak tømt og kampen med at komme ud igen startede. Det lykkedes og så begyndte det sjove med at surfe og lege i bølgerne som var blevet større. Alle var på nippet til at kæntre og det gav sus i maven. Tilbage ved udgangspunktet fik vi en kop kaffe, et stykke kage og John tørt tøj på. Han tømte også sine kajakstøvler (9. ting på – listen) ned i hans sko. Ja ja….

Så tog vi af sted igen. Denne gang nord på. Vinden havde bestemt ikke lagt sig, men solen skinnede og en dejlig rygvind var der. Forbi Timmose Odde og Grønner Odde og på stykket mellem Grønner Odde og Engelstør Odde var det bare pragtfuldt. Sol, stille og sommer. Her så vi en skøn ny resteplads hvor vi ville spise frokost når vi lige havde set Færker Vig. Her vendte vi kajakkerne, ikke vejr for os i dag at fortsætte.

Efter frokosten i denne skønne oase af sol og sommer, måtte vi indse, og vidste, at 4 benhårde km ventede os i mere end strid modvind. Der var ikke andet at gøre end at sætte pagajen i og så bare komme hjem over. Puha… ikke for tøsedrenge.

Vel hjemme, var en kold fra køleskabet lige hvad der skulle til. Et bad og endnu en kold gjorde at vi var på ret køl igen. Vi fik besøg af den hyggelige gamle roer og Furbo, som altid lige skal ned forbi og sige goddag.

Så kørte vi op og afleverede Bjørns soveposen igen og mændene tog en tur op til Bette Jenses Hyw for at se på flere bølger hele vejen rundt om øen. Et flot syn.

Hele hytten duftede af Peters Pulled Pork. Den var sat over i ovnen kl. 7.30 om morgenen og ville være færdig ved 19 tiden. Hertil skulle vi have burgerboller og hjemme lavet Coleslaw. Vi undlod heldigvis fritterne. Her var bare mad nok. Og super super skønt var det. Desserten denne aften var Irsk kaffe og lidt chokolade…

Vi skulle forevige dette orgie af mad og vine, men hvor var Allans kamera? Brugt som lyseslukker! ( 10. ting på – listen). –Brændt kamera skyer ikke ilden… virkede stadigvæk, men ser sjovt ud. Helles telefon kunne også bruges efter Peter havde tabt den på gulvet (11. ting på – listen). Da Ejvind manglede mere rødvin prøvede Peter at åbne flasken, men kork proppen havnede i flasken med masser af smulder i (12. ting på – listen ). Vi grinede og grinede. Var nok lidt over trætte og begyndte så at lave denne – side over alle de ting som var ”gået galt”. Afsluttede denne side med at lave en mindre fedtforurening. Vi tømte den noget indtørrede bradepande for rester i havet og der skete det sjove at vandet blev spejlblankt og stille der hvor den pulede pork landede. Pletten blev større og større og vi så forsiden af aviserne foran os om indsmurte skarv og fedtede sæler…. (Lidt fjollede var vi nok).

Efter middag og grin tog vi et smut ned på Skuret for at få en enkelt slutter. Det blev midnat før den sluttede!

Søndag morgen sov nogen lidt længe, men vejret var heller ikke til roning. Her blev pakket, spist og gjort rent og så gik turen atter tilbage efter 19 km roning i hård vind. Ikke meget roning i år, men sjov leg i bølger og udholdenhed i storm samt det aller vigtigste: Skønt kammeratskab og voldsomt hyggeligt.

Slutteligt havde John den sidste ting på – listen, nr. 13. Måtte stoppe på motorvejen for at redde sin kajak som var ved at glide af tagholderen.

Mange tak for endnu en dejlig tur til Fur. Vi siger på gensyn dér d. 27.-29. juni 2014.

PS. Vi havde også en + liste. 1. Nyt bad. - 2. Ingen naboer. – 3. Alt for meget mad - 4. Bjørn har det godt igen.