Helgenæs Rundt 2015

At turen rundt om Helgenæs var en klassiker i klubbens første år forstår jeg godt, for den er utroligt smuk og spændende, og en tur jeg gerne vil opleve igen.

Dette års tur foregik i fint solskin og blæsevejr. Vi lagde ud på vestsiden, med udsigt til flotte vilde skrænter, som hele tiden blev afløst af nye, når vi havde rundet endnu en pynt. Ned mod Sletterhage Fyr kom der mere liv i vandoverfladen og vi var glade for at være af sted i havkajakker, så vi ikke skulle frygte at tippe rundt. Det var en sjov tur, især for Helle. Et par gange forsvandt hun af syne i bølgerne, men da kunne man til gengæld høre hende hvine af fryd over rutscheturene.

Det gav appetit til frokosten på sydsiden og vi nåede om på østsiden inden det for alvor blæste op fra vest, og vi var nogenlunde i læ resten af turen. Vejrbidte, med salt i håret gik vi i land på modsat side, hvor Allan straks begav sig af sted for at hente bil og trailer, mens vi andre slappede af i græsset.

Da dagen var omme havde vi set en sæl, 2 marsvin og et par rovfugle. Vi havde spist kage 2 gange, chokolade og som ægte seje medlemmer af Hou Kajakklub, sluttede vi denne fantastiske dag med en stor is ved Kalø Slotsruin.