Kolding Fjord, lørdag d. 5 juni 2010

Grundlovsdag, høj blå himmel, ingen vind, 22 grader, 8 glade roere og en dejlig dag lå forude.

Michael Jørgensen, Asger, Sune, Allan, Martin, Johs, Lene Mouritsen og Helle var klar kl. 8.00 på havnen. Vi fik pakket grejet og så tog vi syd på.

I Kolding blev vi imponeret over et stort flot klubhus med ALLE faciliteter for deres 300 medlemmer. Hold da op. Det var et fantastisk sted. Vi kunne låne deres bad og sauna, hvis lige det var det vi ville, eller deres motionsrum eller solterrasse.

Vi ville dog bare have bådene i kanalen og så roede vi en lille km ud mod fjorden. Her var meget at se på, både gamle bådlig og flotte lystyachter, lappedykkere og alm. ænder.

Ude i fjorden tog vi syd over mod Tved. Vandet var lavt, så vi måtte uden om muslingebanker og andre forhøjninger. Sune skulle prøve om han kunne lave en kanal, men måtte h'a hænderne til hjælp for at komme fri igen. Efter 5 km mente pigerne at det måtte være kaffe tid, så ved Rebæk lagde vi til ved en lille bro og sandstrand. Her smagte kaffen fortrindeligt . Ud igen og videre langs en utrolig smuk fjord. Her var masser af liv på vandet, det ene store flotte skib efter det andet. Det lavede nogle sjove skæve bølger. Snakken gik og vi nød det smukke sommervejr.

Efter lige knap 10 km var vi ved Løver Odde. Her var ishus, toilet og dejlige omgivelser til den velfortjente madpakke. Desserten var en is. Vi krydsede så de 1,3 km over til Skærbækværket. Herfra gik det videre til Kidholm, som nogen troede at vi kunne komme rundt om! Øen er et fuglereservat og her var også vældig lavvandet med muslingebanker og tang. Vi tog dog lige over, så vi kom på nordsiden af fjorden. Her nød vi synet af alle de små havne der var langs hele kysten. Mange sejlskibe lå også for anker. Da vi rundede pynten ved børnehjemmet fik vi lidt modvind, som var med os på resten af turen. Ved Koldingfjordskolen var der liv af unge mennesker som tilsyneladende også havde kajak, kano og windsurfing på programmet. Efter Kolding Fjord Hotel – som Lene fortalte har eventyrligt sønderjysk kaffe bord om søndagen -, fandt vi endnu en lille plet til eftermiddagskaffen. Her prøvede Martin sin våddragt af. Den var god! Nu var vi oppe på 15 km og trætheden var endnu ikke sat ind.

De sidste 6 km var dog i lidt hårdere modvind, men vi var ved godt mod og det at se Nyby Strandhuse, små palæer der ligge side om side, med mere eller mindre flotte badebroer, gjorde at vi bare nød det hele. Vi krydsede atter sejlrenden, sammen med masser af små optimistjoller ( eller noget i den stil ) og var så atter i kanalen hvor vi lullede lige så stille ind og hen til det flotte klubhus igen.

Vel oppe tog pigerne et bad i skønne baderum og da bådene var pakket og alle havde tørt tøj på kom klubbens formand, Per Lange, og sagde goddag. Vi fik en hyggelig snak og så alle herlighederne inden vi atter glade, solbrændte og velfornøjet tog tilbage mod Hou igen. Kl. godt 18.00 vaskede vi af og satte ind, sagde farvel og på gensyn til den næste Fælles tur: Fur Rundt.

Mange tak for en herlig dag.

Løftet pagaj hilsen fra Helle.