• Peter Eik

Københavns havn 2023

Lørdag den 16/9 var vi 4 fra klubben der drog imod Sjælland.

(Ruten på turen)

Første stop var vandrehjemmet i Ishøj hvor Helle stødte til, så i alt 5 stykker fra klubben.

Efter at vi var blevet indlogeret var det tid til en fin gåtur ned til vandet og aftensmaden blev indtaget på Café SeSa nede på havnen.

Fede omgivelser med udsigt over havnen og OK mad, men Helle måtte dog have 3 glas vin før de fandt et glas vin uden bananflue tilskud….

Søndag morgen var der bestilt morgenmad på vandrehjemmet, og derefter kørte vi imod staden, nærmere bestemt Carls Bastion på Refshalevej – et sted i midtbyen med gratis parkering og let isætning af kajak – What ? Mon ikke kommunen snart får det lukket ?

Men det var perfekt for os med plads til biler og trailer lige ved vandet.

Henrik, der stod for turen, havde skaffet en lokalguide som tog imod os. Der kom også en del kajakker fra Sjælland så vi endte med at være 15 i alt – lige rigeligt til at være helt ideelt, men det gik nu fint.

(Den lille havfrue)

Vi fik en grundig briefing og besked om specielle regler/forholdsregler. F.eks turbåde og HT bus både som ikke tager specielt meget hensyn til andre, enkelte steder med ensrettet trafik og steder hvor man SKAL ro i højre side.

Men med nogle små hint, så er der faktisk adgang til langt de fleste områder, selvom det ikke var alle steder kajakker var velsete – bl.a. ved Københavns roklub var det ret tydeligt at kajakker var primært i vejen, og og det var en fed måde at opleve København på. Vi kom vidt omkring fra Sluseholmen i syd til Trekroner fortet i nord.

(Trekroner fortet)

Der var Copenhagen Half marathon samme dag, så masser af aktivtet i byen – men helt ærligt – en halv maraton. Kan de kjøvenhavnere da ikke gøre noget helt ?

Forbi de gamle havneområder som Teglholmen - nogle måske kan huske fra de gamle Olsen banden film – dengang var det rene industrihavne, men nu er det eksklusive boligområder – vi snakker om 100000 kr/m2 og op for lejlighederne – GYS.

(H.C. Ørstedværket)

Vi kom bl.a. forbi sluserne, H.C. Ørstedværket, Christiansborg, den lille Havfrue, Nyhavn (her skal man virkelig holde øje med turbådene) Mærsk’s nye skib der sejler på grøn metanol og var også et smut inde på Trekroner.

Det er ret ukompliceret at ro rundt i havnen, men der kan komme trælse bølger/refleksbølger når bådene drøner rundt i havnen – dog ikke mere end det er til at overskue.

Det blev en lang søndag hvor vi først var hjemme sent på aftenen, mætte af indtryk fra en fed dag på vandet.

En tur i Københavns havn kan helt sikkert anbefales. Det er en helt anden oplevelse at se København fra vandet i en kajak.

Peter

34 visninger