• Claus Andreasen

Solbjerg Sø – årets første klubtur i noget sol

Berit stod for årets første ud-af-kommunen klubtur, som skulle gå til den hyggelige Solbjerg Sø. Desværre måtte hun melde fra om morgenen, men det afholdt jo ikke de øvrige 8 tilmeldte fra at gennemføre turen sammen med en hyggelig gæsteroer, der pønsede på at melde sig ind i klubben. Kai kørte forbi Berit og afhentede morgenmaden, så vi var sikret en god start på dagen og i Odder var Inge-La hurtigt stand-in for Berit og samlede folk op.

Nogle mødtes på havnen i Hou og pakkede trailer, mens andre kom kørende selv eller i godt selskab. Vi mødtes alle ved Søsporten på kanten af Solbjerg Sø og spiste morgenmad ved bordet lige ned til søen og flydebroen.

Vejret var fint men en lille smule blæsende, og vejrudsigten sagde, at det ville blive endnu mere blæsende hen på eftermiddagen.

Beslutningen – efter kyndige udsagn fra Kai – blev, at vi tog turen rundt i søen mod uret.

Det blev hyggeligt med masser af god snak. Nu startede sæsonen endelig, og der var meget at snakke om efter en lang vinter og et vådt og noget blæsende forår. Som sædvanlig var der masser af fugle på søen: fiskehej-rer i rå mængder, selvsagt også måger, toppet lappedykker, ænder, svaner og ikke mindst et par meget smukke, fine rørhøge på jagt ved rør-”sko-ven” kort efter starten.

I Stilling-enden af søen lagde vi til ved den sædvanlige bro og spiste frokost ved de sædvanlige borde og afleverede affald i den sædvanlige affaldsspand. Vi sagde pænt goddag og farvel til de gæster, der sædvanligvis opholder sig på stedet med de sædvanlige små børn.

Frokosten blev ikke så lang som sædvanlig, da vi måtte tage hensyn til, at vi ville få modvind på hjemturen, og at vinden ville stige.

Det blev en fin retur-tur, hvor det blev mærkbart, at vinden tog til; i østenden (altså Solbjerg-enden) var der dog fuldstændigt stille og lunt, så det næsten var svært at løsrive sig og ro de sidste meter hjem til flydebroen. Her fik vi så endelig lidt kaffe sideløbende med snak, nedpakning og omklædning.

Det blev en rigtig fin start på sæsonen, som nu ligger vidtåben for os. Og så fik vi vist lempet en nysgerrig gæsteroer ind i klubben som nyt medlem. Det kan kun skyldes alle de gode mennesker og den gode kage, man møder i denne klub.

Tak for en dejlig tur,

Claus Andreasen