Sønderborg – Augustenborg 22/5 2021

Skrevet af Peter

Lørdag var vi 9 medlemmer der valgte at tage til Sønderborg for at opleve Als fra vandsiden.

Vi havde haft lidt frafald inden turen, primært fordi vejret var mildest talt ikke det bedste – en smule fugtigt, men til gengæld blæste det en halv pelikan.

Alt i alt – ikke lige pang vejr til kajak, men det var muligt at ligge i læ for bølgerne stort set hele vejen, så rent sikkerhedsmæssigt var det helt OK.

Turen startede fra Sønderbog Kajakklub som var så venlige at stille bro og klubhus til rådighed – vi startede med fælles morgenmad, som det efterhånden er blevet en hyggelig tradition, og så blev bilerne flyttet til Augustenborg som var målet.

Turen blev en smule justeret pga. vejret - vi startede med at gå sydover ned imod den gamle havnefront og slottet – og ville efter planen ro lidt syd for Sønderborg slot for at få et glimt af Dybbøl mølle, men derude pev det ret heftigt, så det må blive næste gang – vi mødte en flok kajakfolk nede ved slottet som holdt pause – de kom derude fra og meldte ret voldsomt vejr, så ingen grund til at bede om ballade.

Vi vendte kajakkerne og så strøg vi nordpå med en frisk vind og strøm i røven – rent slapper, og ingen problemer ud over at jeg tog en sten med en meget grim lyd – selv Allan der var lige ved siden af hørte det – Fed ridse i min ”nye” kajak - øv øv, men så er det overstået.

Første stop blev ved et vikingehus ved Sottrupskov – med vikingeskib og det hele – der var mulighed for at ly for regnen, og det var nu ikke så tosset. Så krydsede vi Alssund over imod Arnkilsøre – her hilste vi på en RIB med nogle politifolk tror jeg – de kunne også melde om frisk vind længere ude, så vi sneg os rundt tæt på land - hilste igen på kajakgruppen fra Sønderborg som holdt pause, og gik så sydover ned i Augustenborg Fjord - planen var så at krydse over til vestsiden, men igen, ingen grund til at opsøge problemerne så vi tog læ siden i stedet – men nu med en pæn modvind så slapperturen var ovre – ned langs lufthavnen og håbede på lavtgående fly men der kom ingen.

Både der var over 6 m høje skulle holde 300 m afstand, men selv min lange satan af en kajak er ikke 6 m høj om så den stod på højkant så vi tog den helt inde ved kysten.

Nu vi ikke valgte at tage de store udfordringer mht vejret så kunne man da selv skaffe nogen – Man kunne f.eks ro under nogle lave broer – den ene var vist lige til den lave side kombineret med en hård modvind der gerne ville dreje kajakken og wupti – en noget våd arm og den blev vist primært reddet fordi der ikke var dybere end han kunne nå bunden….Ingen navne naturligvis….men værre - der var desværre heller ingen der tog billeder.

Herefter gik et stille og roligt det sidste stykke ind imod Augustenborg hvor biler og tørt tøj ventede – men vi fik da lov til at pakke sammen og klæde om i regnvejr. De 30 km der var annonceret blev til 24-25 i stedet, men de var nu også gode.

Konklusionen – Jeg er helt sikkert klar på en gentagelse – det er et flot område.

Vejret kan man ikke gøre noget ved - og godt selskab gør det jo op for meget, så jeg tror alle havde en god tur.